Fingrar som hjälpmedel i de tidiga skolårens matematik : en litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: I denna litteraturstudie var syftet att undersöka hur användning av fingrar kan skapa möjligheter och/ eller begränsningar för elever i deras matematiska utveckling, främst i aritmetik. Studien tog utgångspunkt i vilka strategier elever använder vid användning av fingrar som hjälpmedel, där fokus låg på finger gnosis, fingerräkning, chisanbop och fingertal.  Vid insamling av data användes databaserna ERIC och UniSearch samt manuell sökning. Resultaten av insamlad data visade att användning av fingrar som hjälpmedel i matematiken kan innebära både begräsningar och möjligheter för elevernas matematiska utveckling i de tidiga skolåren. Resultaten visade också att fingrarna är mindre effektivt som hjälpmedel för elever i högre årskurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)