Svanen-märkta Hus : En studie av marknadsföring och betalningsvillighet bland norska kunder

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggvetenskap

Sammanfattning: Med dagens växande miljöproblem har förutsättningarna på miljöanpassade varor och tjänster ändrats radikalt. Ett stort antal byggföretag har därför börjat samarbeta med olika organisationer för att bedöma material, leverantörer och tjänster ur miljösynpunkt [1].   Detta examensarbete har haft till syfte att ge en objektiv bild av hur den norska köparen reagerar på Svanen-märkta bostäder samt att ta fram effektiva förbättringsförslag rådande försäljning och marknadsföring av Svanen-märkta bostäder.     Observationer, intervjuer och litteraturstudier genomfördes för att samla information om NCC, Svanen samt deras gemensamma Svanen-märkta bostadsprojekt LonaParken. En enkätundersökning utfördes därefter för att få kunskap om vad bostadsmarknaden intresseras av. Med detta som underlag genomfördes analys med åtgärdsförslag för att öka försäljning av Svanen-märkta bostäder.   Analysen visade att intresset för miljöanpassande tjänster, hälsa samt energibesparing är stor på bostadsmarknaden. Dock har inte alla kännedom om Svanen-märkta bostäder. Genom god information via olika kommunikationskanaler till kunden, allmänheten samt medarbetarna på försäljningsavdelningen kan fastställa att Svanen-märkta bostäder står för ordet kvalitet, där grundpelarna är hälsa, låg energiförbrukning samt miljöanpassning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)