Kunskapen, professionen och makten – En kvalitativ studie om socionomens villkor och förutsättningar

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Mitt huvudsakliga syfte med studien är att undersöka hur socionomen förhåller sig till kunskap, makt och profession. Utifrån detta syfte har även; att vara socionom vuxit fram. Studien är baserad på en kvalitativ studie och består av semi strukturerade intervjuer med sju socionomer från spridda socionomfält. Resultatet av studien visar att kunskapen är beroende av olika socionom fält. Men i mötet med klienten oavsett fält hämtas kunskap genom ett reflekterande mönster. Genom teoretiska ansatser och socionomens tidigare erfarenheter tas detta i bruk i det unika mötet. Kunskapen är i ständig rörelse. Socionomen som en professionell aktör är beroende av organisatoriska omständigheter men också med utgångspunkt i att socialt arbete är tvärvetenskapligt och saknar en gemensam kärna. Detta försvagar professionen genom de otydliga ramarna. När makten är tydlig är den lättare att förhålla sig till, den ger tydliga ramar. Men samtidigt kan makt vara något som begränsar socionomens handlingsutrymme och hamnar i konflikt med socionomens egna värderingar och normer. Nyfikenhet, pålitlighet, kompetens och ödmjukhet är egenskaper, som är betydelsefulla i ett möte med klienten. Socionomerna menar att handledning och tid för reflektion är viktigt i förhållande till att utvecklas samt för att arbetet ska bedrivas professionellt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)