Godkänt betyg i matematik 2b : Utveckling av ett utbildningsmaterial för att eleven ska klara av nationella provet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: Sverige har under flera år fått svaga resultat i matematik i flera olika internationella undersökningar. Under min VFU-erfarenhet på ett gymnasium var matematik 2b en stor utmaning där cirka 83% av alla elever som skrev nationella provet år 2019 fick betyget F. Extra anpassningar i form av ett anpassat läromedel för dessa elever ansågs vara nödvändig och ett nytt utbildningsmaterial togs fram av mig. Syftet med arbetet är att skapa ett utbildningsmaterial för matematik 2b för att eleverna ska klara nationella provet. För att uppnå syftet har gamla nationella prov analyserats och ett utbildningsmaterial har tagits fram som grundar sig på områden som kommit flest gånger på dessa nationella prov. Vidare syftar rapporten till att följa upp eleverna som använt utbildningsmaterialet. Uppföljningen sker genom att utvärdera dessa elevers motivation och självförtroende med hjälp av intervjuer samt att deras resultat på nationella prov bedöms. Motivation är en viktig faktor i matematikundervisning och kan delas in i inre och yttre motivation. Inre motivation handlar om egen drivkraft medan yttre motivation handlar om att bli belönad av en annan person och motiveras genom detta. En studie gjord i USA visar att motivation är viktigare än intelligens för att lyckas inom matematik. Det finns även starka samband mellan självförtroende och betyg inom matematik. Det utvecklade utbildningsmaterialet prövades på 15 elever som tidigare fått ett F i kursen under en 2 veckorsperiod på en sommarlovsskola. Sedan utvärderades den genom att eleverna fick uppskatta hur materialet påverkat deras motivation och självförtroende. Denna uppskattning gjordes genom kvalitativa intervjuer via google meet. Eleverna skrev även ett nationellt prov som rättades. Åtta av de femton elever som deltog i sommarlovsskolan fick ett godkänt betyg på nationella provet. Eleverna tyckte även att utbildningsmaterialet hade en positiv påverkan på deras självförtroende och motivation. Det är inte säkert hur stor del av denna positiva påverkan utbildningsmaterialet haft. Andra saker som kan ha påverkat elevernas motivation och resultat är att sommarlovsskolan bestod av en mindre elevgrupp och att det var en ny lärare som undervisade dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)