Designen leder vägen : En kvalitativ studie om att skapa positiv användarupplevelse och hög användarnytta vid uppgiftsorienterade informationssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Ett faktum som inte går obemärkt förbi är den ständigt ökade e-handeln. E-handelnökar på många plan världsvitt. Både antalet e-handelsbutiker som tillkommerdagligen och antalet konsumenter som använder e-handeln genom att köpaprodukter eller tjänster blir bara fler. I och med de ökande siffrorna både på antalete-butiker och antalet konsumenter kan det konstateras att e-handeln är enbetydelsefull del i samhället, både för verksamheter och privatpersoner.Användandet måste vara enkelt för att kunna inkludera användare oavsett tidigarekunskap och teknisk bakgrund. E-handelns system innebär att användare behöverutföra nödvändiga uppgifter i en viss ordning, vilket denna studie kallar föruppgiftsorienterade informationssystem (UOIS). Detta innebär den digitala processsom en användare behöver genomföra i samband med köp av en vara, bokning ellerbeställning av en tjänst.Studiens syfte var att skapa större förståelse för hur gränssnitt kan utformas inomdigitala UOIS som leder till en positiv användarupplevelse med en höganvändbarhet. Forskningsfrågan som studien ämnade besvara lyder: Hur kan designav gränssnitt skapa en positiv användarupplevelse och hög användarnytta viduppgiftsorienterade informationssystem?För att besvara forskningsfrågan skapades en litteraturgenomgång vilket äveninkluderar en modell som prioriterar systemets viktigaste element.litteraturgenomgången tar upp viktiga delar inom e-handeln där fokus ligger påanvändaren. Studiens huvudfokus är användarupplevelse (UX) och användbarhet.Inom dessa breda begrepp lyfts det även fram betydelsefull kunskap inomuppmärksamhet, navigering och visuell hierarki.För att undersöka användarens upplevelser av UOIS och vilka behov som fanns såanvände studien en kvalitativ ansats. Den datainsamling som genomförts har gjorts isamband med en fallstudie vars syfte var att ta fram ett bokningssystem på enbefintlig plattform. Den metod som använts för datainsamling var semistruktureradeintervjuer. Studiens erhållna kunskap exemplifieras i form av en prototyp.För att utformningen av UOIS ska kunna skapa en positiv användarupplevelse ochhög användarnytta bör systemets gränssnitt hjälpa användaren mot önskat mål utanatt avbryta eller skapa frustration. System som överför användarensuppmärksamhet- och kunskapskrav till systemets gränssnitt tillåter användaren attfokusera på dennes uppgift och inte användandet av systemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)