NO-lärares inställning till utomhuspedagogik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt har jag sökt information gällande hur naturvetenskapslärares inställning är till utomhuspedagogik i Sverige samt Island och USA. Jag har också sett om det finns några likheter eller skillnader mellan de olika lärarnas inställning. I det stora hela visar min undersökning på ett positivt resultat. Lärarna i de olika studierna som jag har granskat är alla överens om vetskapen hur utomhuspedagogik gynnar elevernas inlärningsförmåga. Däremot är de också överens om att alla har en viss oro till utomhuspedagogik, men den skiljer sig åt i olika länder samt lärare mellan. Källor jag har funnit visar att där finns en attityd hos lärare som är negativ, enbart för de nackdelar som till exempel tid och resurs kan orsaka. Här gäller det att kunna få stöd från skolledningen. Tyvärr är det något som jag utifrån studierna förstått sällan ges. Däremot tar flertalet studier upp det positiva med utomhuspedagogik och det visar sig att de lärare som varit med i studierna visar alla på att de mer eller mindre någon gång är utomhus. Antingen är de utomhus periodvis som vår och höst eller en gång i veckan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)