Draw, Find, Answer and Decrypt : A Participatory Design approach to gift-giving experiences for couples visiting museums

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Människa-datorinteraktion

Sammanfattning: Att besöka museum är ett populärt nöje, och ett sätt att erhålla ny kunskap. Tidigare studier har visat på positiva resultat av att öka meningsfullheten av besöken genom användning av teknologi. Denna forskning introducerade en design som framtagits genom deltagande design. Forskningen visar på möjligheten att förstärka upplevelsen av museibesöket genom digitalt gåvo-givande beteende. Deltagarna besöker ett museum som ett par, där den ena parten agerar gåvogivare och den andra mottagare. Under besöket ritar deltagarna sketcher, hittar objekt, svarar på frågor angående utställningsföremålen och samlar därigenom ledtrådar för att avkryptera gåvan. Denna forskning förklarar hur gåvo-givande beteende bidrar till den sociala upplevelsen mellan romantiska par och hur denna bidrar till upplevelsen av museibesöket. Resultatet erbjuder möjligheter för vidare forskning om hur nära förhållanden påverkar meningsfulla upplevelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)