Musikbolags kommunikationsprocess via social media

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Titel: Musikbolags kommunikationsprocess via social media Författare: Sabrina Bengtsson, Angelica Wass Granquist och Cecilia Wiklund Handledare: Joachim Timlon Kurs: Kandidatuppsats 15 hp i Företagsekonomi inriktning Marknadsföring, Music & Event Management, Linnéuniversitetet, Hösttermin 2013-2014. Forskningsfråga Hur kommunicerar svenska musikbolag med sina kunder genom social media? Syfte Syftet med uppsatsen är att beskriva hur kommunikationsprocessen ser ut via social media, analysera hur svenska musikbolag kommunicerar via sociala medier samt ge rekommendationer till hur de på bästa sätt kan kommunicera med kunderna via de sociala medierna. Metod I uppsatsen har vi valt att göra en kvalitativ undersökning med en abduktiv forskningsansats. Detta gjorde vi då vårt mål har varit att komma så nära vårt problemområde som möjligt och gå på djupet istället för bredden. Den empiriska studien bygger på fem intervjuer med personer som har en koppling till kommunikation och musikindustrin. Slutsatser Vi har genom analysen kommit fram till att musikbolagen inte marknadsför sig själva utan sina artister. Något av det bästa ett musikbolag kan göra är att anpassa sig efter sin målgrupp. Genom att noggrant segmentera marknaden och se till livsstilsfaktorer kan musikbolagen utforma sin kommunikation på ett sätt som tilltalar valda segment. Det är viktigt att finnas på det ställe som kunderna befinner sig samt att innehållet är relevant och passar artistens image. Nyckelord: kommunikation, kommunikationsprocess, sociala medier, Facebook, Instagram, Twitter, Spotify, Youtube, internet, musikindustrin, musikbolag

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)