Hur främjar belöningssystem utförandet av strategi inom ett svenskt verkstadsbolag? Kvalitativ fallstudie av SAFT Batteries AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Simon Andersson; Olof Hallén; [2020-09-03]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Strategiska modeller och teorier förlitar sig ofta på belöningssystem vid implementering av strategier (Hrebiniak, 2006). Beroende på val av strategi kan en typ av belöningssystem passa bättre än ett annat, menar Govindarajan & Shank (1992). Vidare kan ett belöningssystem, som en del av kontrollsystem, vara möjliggörande eller tvingande i sin roll inom en organisation (Ahrens & Chapman, 2004). Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur belöningssystem främjar utförandet av strategi inom en organisation genom att vara antingen möjliggörande och/eller tvingande. Metod: För att kunna uppfylla studiens syfte inleddes arbetet med en litteraturgenomgång på de teoretiska områdena belöningssystem och strategi. Efter att en teoretisk referensram byggts upp genomfördes en empirisk studie genom intervjuer med sex respondenter från det svenska industriföretaget SAFT Batteries i Oskarshamn. Eftersom studiens forskningsfråga fordrade åsikter och perspektiv från anställda inom organisationen valdes en kvalitativ ansats. Slutsatser: Efter en analys av resultatet visar studien på att belöningssystem främjar utförande av strategi inom SAFT Batteries i den mån belöningar är möjliggörande snarare än tvingande

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)