Är filtrering vägen till den perfekta partnern? : En kvalitativ studie om hur relationssökande personer resonerar kring filtreringsmöjligheterna på nätdejtingsidor

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Författare: Angelica Eriksson; Jonna Ekedahl; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien syfte är att undersöka hur individer resonerar kring mål man har och man ser på sina krav när det kommer till att finna en partner på nätet, genom att studera om användandet av filter i nätdejtingsyfte är eftersträvansvärt och vad som lockar med filtrena. Studien utgår från individer som söker efter partners på internet att inleda ett långsiktigt förhållande med och deras uppfattningar om nätdejting. Vi använder kvalitativ metod där vi genomfört semistrukturerade intervjuer med sex stycken informanter. Informanterna var mellan 20-35 år gamla, aktiva på någon nätdejtingsida och sökte aktivt efter en partner. Tidigare forskning ger utgångspunkten att internetdejting är ett snabbt växande fenomen som medför känslor som förväntningar och besvikelse för användarna. Teoretiska utgångspunkterna vi utgått ifrån är Baumans teorier om konsumtion och marknadsföring, Bourdieus teori om det kroppsliga kapitalet samt Foucaults teorier om normalitet och diskurser. Resultatet visar att filtreringsverktygen inte påverkar inställningen till att hitta den perfekta partnern men att det kan underlätta. Filtreringsmöjligheten skapar inga krav på våra informanter att inleda en relation med någon för att de har matchat på nätet. Samt att utbudet som nätdejting ger skapar en känsla av att det finns möjlighet att finna den perfekta partnern och perfekt relation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)