Invånares syn på användarmedverkan  vid digital tjänsteutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Robin Hellgren; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här rapporten är en undersökning av invånares syn på användarmedverkan och hur de skulle kunna tänka sig att medverka vid utvecklingen av digitala tjänster från offentliga myndigheter. Forskning har tidigare utförts i Sverige och den tyder på att vissa tillvägagångssätt inom användarmedverkan passar invånare bättre än andra. Forskningen tar sin grund från tre kända skolor av användarmedverkan inom traditionell systemutveckling: User-centered design, Participatory Design och User Innovation. Samma forskning har efterfrågat att mer data samlas in för att komplettera dess resultat. Den här studien har därför haft som uppgift att försöka stärka eller dementera den här tidigare forskningen men också att försöka upptäcka andra intressanta resultat inom ämnet.Studien har använt sig av kvantitativ forskning för att försöka få in så många svar som möjligt inom bestämd tidsram. En enkätstudie utfördes i det här fallet då det ansågs vara det som hade högst chans att få in flest svar. Genom enkäten samlades 273 svar in som analyserades genom kontingenstabeller och presenteras i diagram. Dessa kunde visa på olika relationer i värdena som hade samlats in och sammanfattades i ett resultat. Studiens resultat pekar på att UCD kan vara den skola som invånare själva skulle vilja deltaga i. Det gick även att påvisa att de flesta invånarna är nöjda med befintliga digitala tjänster. Vidare visade studien att alla påståenden som gjorts i tidigare forskning inte kunde förstärkas av resultatet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)