Riskperception vs. beteende : En kvantitativ enkätstudie om riskperception och säkerhetsbeteende

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för miljö- och livsvetenskaper (from 2013); Karlstads universitet/Centrum för klimat och säkerhet

Sammanfattning: Den här undersökningen utgår från teorier om riskperception och Theory of Planned Behaviour (TPB). Syftet med studien var att, med utgångspunkt i teorier om riskperception och Theory of Planned Behaviour (TPB), undersöka individers riskperception och säkerhetsbeteende gentemot trafikolyckor. Undersökningen ville också studera om riskperceptionen och säkerhetsbeteendet är varierar beroende på vem som riskeras att utsättas för risken och vem som ska utföra ett visst beteende. Vidare kopplas det till bakgrundsvariabler som kön och tidigare erfarenheter. Studien utfördes i svensk kontext. Metoden var av kvantitativ ansats och datainsamlingsmetod var enkätstudier. Enkäten var konstruerad utifrån teorierna och undersökningen syfte. Enkäten spreds på Facebook och hade ett bekvämlighetsurval. Totalt svarade 102 personer på enkäten. Studien kom fram till att tidigare erfarenheter har en mycket liten inverkan på individens riskperception av trafikolyckor, både vad gäller risken för individen personligen men också risken för människor i allmänhet. Kön däremot påverkar individens riskperception i högre grad. En annan slutsats var att tidigare erfarenheter har mycket liten påverkan på människors säkerhetsbeteende, både för individens eget beteende men också för individens benägenhet att uppmana människor i allmänhet att bete sig på ett visst sätt. Vidare visade det sig att kön har större påverkan på säkerhetsbeteendet, både vad gäller individen eget beteende men också individens tendens att uppmana människor i allmänhet. En sista upptäckt var att studien fann att riskperception och beteende inte är oberoende av varandra där den ena påverkas av den andra utan snarare är de beroende av och påverkar varandra.  En notis är att undersökning fann att lagar kan skapa ett medvetet säkerhetsarbete. Det innebär att den nya lagen om mobilanvändning vid bilkörning i Sverige är rätt väg att gå för att skapa ett säkert beteende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)