Några elevers förmåga att reflektera över sin egen kunskapsnivå i skriftlig produktion i spanska efter avslutad grundskola

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Arbetets syfte var att undersöka elevers förmåga att reflektera över och uppskatta sin egen språknivå i ämnetspanska med hjälp av checklistorna som finns i materialet Europeisk språkportfolio (ESP).Studiens två frågeställningar var: Har de undersökta eleverna lärt sig att reflektera över sin egenspråkinlärning under tiden de gick i grundskolan? Samt, kan dessa elever avgöra vilken nivå deras kunskapi skriftlig produktion i spanska ligger på? Undersökningen baseras på en metodtriangulering där eleverna fåttskriva en uppgift som de sedan själva bedömde med hjälp av checklistorna från ESP för färdigheten skriva.Därefter värderades den skriftliga uppgiften av deras lärare, samt författaren. Undersökningen genomfördes ien gymnasieklass som läste spanska Steg 3.Resultaten visar att större delen av eleverna i urvalsgruppen kan uppskatta sin egen språknivå enligt CEFRnivåerna (The Common European Framework of Reference) som används i ESP och dess kriterier som kanutläsas på checklistorna. Därmed kan slutsatsen dras att många av dessa elever har utvecklat sin förmåga attreflektera över sin inlärning efter avslutad grundskola och därmed bör man kunna se att de checklistor somanvänds är väsentliga och bra vid inlärningssammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)