Outsourcing - orsaker och konsekvenser ur ett ledningsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problem Vad är grunden till att ett företag outsourcar vissa delar av sin verksamhet? Är skälen rent ekonomiska eller finns det andra faktorer som väger tyngre? Vad vill företagen ha av sina leverantörer? Vilka konsekvenser uppstår och hur hanteras de? Syfte Syftet med uppsatsen är att ur ett ledningsperspektiv belysa orsakerna till outsourcing samt de konsekvenser som förenas med outsourcing. Syftet är vidare att belysa det köpande företagets syn på leverantörsförhållandet och hur köparen utövar kontroll över den outsourcade verksamheten. Metod Uppsatsen bygger på sju intervjuer som är fördelade på de fyra fallföretagen Akzo Nobel, Pilkington, Trelleborg Wheel Systems och Tetra Pak. Våra intervjupersoner ingår i företagens ledning eller har tjänster nära ledningen. Slutsats Vi har kommit fram till att ett skäl till outsourcing är att företagens resurser inte överensstämmer med företagens mål. Ett annat skäl är att företagen vill koncentrera sig till kärnverksamheten. Några av företagen styr sin outsourcing med hjälp av produktlivscykeln. Leverantören ska vara bättre än de själva eller ha någonting som företaget saknar. Kontroll över den outsourcade verksamheten utövas genom konkurrensklausuler, leverantörsuppföljningssystem, produktspecifikation och fördjupad leverantörsintegrering. Beroende hanteras genom bland annat gemensama målsättningar. Outsourcing leder vanligen till personalomplacering. Angående kunskapsförlust, har vi bland annat konstaterat att ett sätt att hantera är att vara en duktig beställare, vilket i sin tur kräver god kunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)