Att bli en önskvärd samhällsmedlem : Om förskollärares styrning i barns lek

Detta är en Magister-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka föreställningar om leken i förskolan där fokus är förskollärares roll och styrning i leken. Empirin utgår från kvalitativa intervjuer i form av fokusgrupper och individuella intervjuer med förskollärare verksamma i svenska förskolor. Studiens analysarbete bygger på en diskursanalys. Resultatet synliggör att det är det kollektiva och sociala barnet som betonas i definitioner om barns lek. De föreställningar som konstruerar förskollärares roll och styrning i barns lek bygger på omsorg, demokratifostran och makt. Föreställningar om ålder och barns behov utifrån utvecklingsstadier är även framträdande i synen på vilka sätt barn leker och hur förskollärare ska förhålla sig till, och styra leken. Olika roller har framkommit; rollen som ledsagare, rollen som gränssättare och rollen som den tillmötesgående förskolläraren. Vidare diskuteras hur förskollärares styrning av lek kan förstås. Analysen synliggör en omsorgspräglad diskurs, en framåtsyftande diskurs samt en diskurs om institutionens ofrihet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)