"Liiiila" eller "Lilllla"? : En kvantitativ studie om hur andraspråksinlärares produktion av den svenska kvantitetskontrasten påverkas av ett barnriktat inflöde
Sammanfattning: Denna studie är en kvantitativ undersökning med syftet att ta reda på om uttalet av den svenska kvantitetskontrasten påverkas i andraspråksinlärares talproduktion av att samtalspartnern använder ett barnriktat tal. Fyra informanter som studerade svenska som andraspråk deltog i datainsamlingen varav två inkluderades i analysen. Varje informant intervjuades i två omgångar av två olika samtalspartners varav den ena talade ett vuxenriktat språk, och den andra ett barnriktat tal. Intervjuerna har spelats in och transkriberats. För att fånga relationen mellan vokal och konsonant beräknades kvoten ur vokalens och efterföljande konsonantens duration. Resultatet antydde en effekt för ord med fonologisk kort vokal och lång konsonant. Långa konsonanter uttalades konsistent längre än den föregående vokalen vid barnriktat inflöde men mer variabelt vid vuxenriktat inflöde. Av detta kunde vi dra slutsatsen att det barnriktade inflödet kan ha haft inverkan på informanternas uttal. Denna upptäckt kan leda till nya didaktiska metoder inom uttalsundervisning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)