And the Oscar goes to : En studie av populärkulturen i läroböcker i engelska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Barn lär sig mer och mer engelska utanför skolan genom populärkultur. Syftet med denna studie är att undersöka hur populärkulturen förekommer i läromedel i engelska och på vilket sätt den förekommer. Även bakomliggande faktorer som Lpo94 och Lgr11 jämförs i analysen. Populärkulturens roll i skolan har förändrats genom åren och det är en central utgångspunkt i studien. Även hur populärkulturen kan användas inom andraspråksinlärningen samt som motivation är andra utgångspunkter. Genom en abduktiv metod skapas kategorier för olika typer av populärkultur som sedan studeras i fyra valda läromedel. Resultatet sammanställs kvantitativt och visade att kategorierna film, musik och sport var de som fick störst plats i läromedlen. Därefter följer en mer ingående analys av kategorin film och hur den uttrycker sig i läromedlen. Avslutningsvis visar det sig att populärkulturen definitivt fått en större roll i skolan än tidigare och att den accepteras på ett annat sätt. Denna studie är visar dock bara engelskämnet från läromedlens sida, inte hur populärkultur kan användas i andra delar inom engelskämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)