Slöjdlärares attityder till läromedel i slöjd

Detta är en C-uppsats från

Författare: Marika Walegren; [2011]

Nyckelord: Läromedel; slöjd; slöjdlärare;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilka attityder slöjdlärare har till läromedel i slöjd. Min huvudfrågaär – Hur och varför använder lärare sig av läromedel i slöjd? Min metod har varit strukturerad intervju utförd viatelefon med tio slöjdlärare. Det intervjuschema som användes vid intervjuerna har skapats av mig efter läsandetav andra forskares resultat och tankar. Studiens resultat är att det stundtals skiljer sig mellan textilslöjdlärare ochträ- och metallslöjdlärare. Majoriteten av trä- och metallslöjdlärare använde sig av läromedel som en källa till idéeroch för dessa lärare hade de alltså en idé- och kreativitetsberikande funktion. Majoriteten av textilslöjdlärarnaanvände sig av läromedel för att få individuellt arbetande elever och för dessa lärare hade de alltså enlärarersättande funktion. Studies relevans för min framtida yrkesroll har med kännedom att göra. Kännedomenom hur man kan resonera vid val av läromedel i slöjd och arbetet med dem. Efter genomförd studie känner jagmig bättre utrustad inför min lärarroll och jag anser att med studiens resultat i bakhuvudet kommer jag kunnagöra kvalificerade val gällande läromedel i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)