Mälarängskolan : F-6 Skola i Mälarängen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Rei Mark Seares; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Situerad mellan Mälarhöjden och Bredäng, den här skolan kom fram efter att ha analyserat platsen och med hjälp av Pia Björklids forskning om samspelet mellan lärande och den fysiska miljön (Lärande och fysisk miljö, 2005). Enligt hennes undersökning behöver skolor idag en uppdatering som avspeglar skolverkets läroplan (LGR 11) för förskola och grundskola. Enligt detta dokument är jämlikhet, diversitet, aktivitet och social gemenskap viktiga i en skolmiljö och för barnens lärande. Med Björklids avhandling och skolverkets läroplan har jag planerat en skola som inte bara strävar efter att följa deras definition av en välfungerande skola. Genom att placera gemensamma ytor och rum som delas av flera grupper så centralt och lätt tillgängligt som möjligt för samtliga barn, blev skolan symmetrisk i plan. Rum som allrum och atriet som jag anser vara centrala sociala rum för möten och lek har jag placerat som hjärta och centrum i skolan. Allrummet ligger i mitten av alla klasser som avser det som sitt eget medan atriums yta för lek ligger i mitten av skolan. Dessa rum är plats för barnen att möta andra barn och leka tillsammans. Att skapa en hållbar miljö—ekologiskt, ekonomiskt och socialt—var också en viktig del av min process. Huset ska byggas mest i trä och har ett biotoptak för att inte glömma den naturen som trivs väl i skolans omgivning. Stora fönsterpartier med låg bröstning och atriet ger stora ljusinsläpp som behövs både för barnen såväl lärarens välmående och även mindre behov för artificiella ljus. Skolbyggnaden är även ritad för att kunna användas utöver skoltider både för barnen och även för de som bor i närheten. Bottenplanet som innehåller allmänna ytor så som bibliotek och matsalen är tänkt att vara tillgängliga för allmänheten när skolan inte används som en skola, t.ex. under loven, medan mer privata rum så som hemvister och administration ligger på de övre våningarna. Den här våningen har jag tänkt ska skapa gemenskap mellan invånarna och även försöka integrera människor som bor både i Bredäng och Mälarhöjden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)