Ledarskap är kommunikation, kommunikation är ledarskap : en kvalitativ studie på den svenska dagligvaruhandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse kring hur den interna kommunikationen i den svenska dagligvaruhandeln påverkas av ledarskapet. Studien syftar även till att undersöka medarbetarnas upplevelser av ledarskapets kommunikation Forskningsfrågor: - Vilken inverkan har ledarskapet på den interna kommunikationen i den svenska dagligvaruhandeln? - Hur upplevs ledarens kommunikation av medarbetare? Teoretisk referensram: Referensramen inleds med centrala begrepp som innefattar ledarskap, ledarstil, intern kommunikation och kommunikationskanaler. Sedan tillämpas två kommunikationsmodeller: Shannon och Weavers kommunikationsmodell och Schramms kommunikationsmodell Metod: En kvalitativ studie med en abduktiv ansats. Respondenterna valdes genom ett bekvämlighetsurval och därefter genomfördes semistrukturerade intervjuer Resultat: Studiens resultat visar att ledarskapet har inverkan på kommunikationen internt i den svenska dagligvaruhandeln. Den interna kommunikationen påverkas av ledartypen och ledarens val av kommunikationskanaler. Studien visar även att det finns svagheter i ledarskapet som försvårar informationsspridning till medarbetare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)