La enseñanza de la lengua: un obrar artístico. Una comparación entre la escuela Waldorf y la escuela estatal sueca

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Sammanfattning: Waldorfskolor hamnar ofta högre än svenska kommunala skolor i Skolverkets statistik över elevers betygsnivåer varför syftet med denna studie är att jämföra skillnader mellan den svenska kommunala- och Waldorfskolans undervisning i ämnena spanska samt svenska som kan belysa detta fenomen. För att göra detta analyserar vi svar från kvalitativa intervjuer med lärare i dessa ämnen från tre skolor i Västra Götalandsregionen, en Waldorfskola, en kommunal skola och en friskola som inte använder sig av samma pedagogik som Waldorf, detta för att få tillgång till ytterligare ett perspektiv. I analysen baserar vi oss på teorier om det sociokulturella perspektivet samt holistiskt lärande. Det framkommer i slutsatserna att skolorna arbetar på liknande sätt. Skillnaden är att Waldorfskolan har ett tydligt samarbete mellan ämnena samt att de till stor del inkluderar konstnärliga element.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)