Cykelvägar anlagda på befintlig jord

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Denna rapport utgör en masteruppsats vid Lunds Universitet. Målet med studien är att undersöka kraven i det svenska referensverket AMA Anläggning. Kraven säger att den organiska halten i undergrunden inte får överstiga 2 vikt% i fyllnadsmaterialet. Både vad gäller cykelvägar och vanliga vägar. I denna studie utreddes detta krav utifrån flera infallsvinklar. Aspekter så som cykelkomfort, bärighet, produktion och ekonomi undersöktes. Aspekterna utreddes med flera mätmetoder, däribland en egen kvalitetsundersökning, en lasermätning, en lätt- och en tung fallviktsmätning, flertalet intervjuer och en egen dimensionering. Med aspekterna beskrivna ovan har fem cykelvägar utretts i södra Sverige. Två av dessa är anlagda på jord med en högre organisk halt än 2 vikt% och tre var anlagda strikt enligt AMA. Alla cykelvägarna har blivit byggda de senaste åren, vilket självklart har en påverkan på nedbrytningen. Enligt mätningarna, med avseende på cykelkomforten och en högre halt av organiskt innehåll, hittades inget samband. Resultatet av den lätta fallvikten indikerar att vatteninnehållet är av stor vikt, också att packningen har en stor inverkan. Resultatet av den tunga fallvikten utreddes på flera sätt. Resultatet visar på att det är en liten skillnad mellan de två konstruktionsalternativen, med avseende på ytmodulen, undergrundsmodul, lastkapacitetsklassning, och maximal tillåten last. Men viktigast, alla cykelvägar klarar en last på mer än 8 ton. Den ekonomiska beräkningen visar att cykelvägar som överstiger kravet i AMA kan byggas och blir mycket billigare än cykelvägar byggda enligt AMAs krav. Intervjuerna pekar på att det inte bör skapa problem att kringgå kraven utifrån en produktionsmässig synvinkel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)