Dokumentation i förskolan. En kvalitativ studie om vad, hur och varför förskollärare dokumenterar.
Sammanfattning: Sammanfattning:SyfteDokumentationer är ett aktuellt ämne som lyfts fram som en viktig del i verksamheten idiskussioner om förskolan och i koppling till den reviderade läroplanen. Men hur ser då dettaviktiga dokumentationsarbete ut i verksamheter? Vad dokumenterar pedagoger, hurdokumenterar de och vad har de för syften med dokumentationerna? Syftet med studien är attundersöka just vad, hur och varför pedagoger dokumenterar i förskolan. Områdetdokumentation preciseras sedan genom frågor om barns lärande, barns delaktighet,utvärdering och reflektion.HuvudfrågaVad, hur och varför dokumenterar pedagoger i sin verksamhet i förskolan?Metod och materialUndersökningen har inspirerats av en fenomenografisk ansats och den teoretiska anknytningvi utgår ifrån är det utvecklingspedagogiska perspektivet. Studiens resultat vilar på intervjuermed åtta förskollärare på sju olika förskolor. Intervjuerna har spelats in, analyserats ochkategoriserats för att få fram ett resultat.ResultatResultatet visar att pedagoger har många olika innehåll, metoder och syften för sinadokumentationer. I resultatet redovisas dokumentationernas innehåll i kategorierna barns
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)