Stimulerande väntan : Att formge för barnens väntrum inom vårdmiljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

Författare: Elin Eliasson; [2017]

Nyckelord: Design; barnmöbler; sjukvård; möbeldesign;

Sammanfattning: Efter min tre år som student på Malmstens har ett intresse mot rum och dess påverkan hosmänniskor vuxit fram hos mig. Jag har undermedvetet sökt mig till situationer där möbler blir något mer än att till exempel sitta, utan ska vara flerfunktionella, smarta och ha olika värden psykologiskt. I mitt arbete Stimulerande Väntan har jag undersökt situationen för barn i väntrum inom vården. I ett av mina tidigare designprojekt arbetade jag med förvaringsmöbler för barn, något jag tyckte var väldigt roligt och utmanande, då barn ser på världen annorlunda än vuxna. I mitt kandidatprojekt vill jag få större förståelse och fördjupad kunskap om barnprodukter, samt den situation barnet befinner sig i. Jag har också valt att undersöka hur ett väntrum skulle kunna se ut i sin rumsliga utformning för att stimulera barnet. Min frågeställning jag har arbetat efter är; hur kan jag skapa en stimulerande situation för barn inom vårdmiljö? Via en inlärningsetapp där jag undersöker hur barn ser på rum, leksaker och rädslor har jag skaffat erfarenhet för att designa för barn. I min omvärldsanalys har jag samlat fakta om väntrum inom vården och hur kraven på möbler inom vården ser ut inom olika delar av processen. Jag har även gjort studiebesök, samtal och en enkät för att få en inblick i hur väntrummen används. Utifrån mitt underlag presenterar jag ett rumsförslag samt en möbelgrupp som jag designat för barnen och deras nyfikenhet, där fantasin får styra definitionen av objekten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)