Schumpeteriansk Innovation
Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka huruvida ett företags storlek påverkar dess innovativa arbete och även hur stor inverkan marknadens mognad har. Rapporten är en kvantitativ tvärsnittsstudie där data i form av omsättning och FoUutgifter från 1065 företag inom EU inhämtats från databasen Eikon. Datan sammanställdes och analyserades sedan med hjälp av SPSS för att visa på eventuella samband. Joseph A. Schumpeter presenterade en teori som menar på att det bara var stora företag som kunde driva utveckling och innovation på marknaden. Detta på grund av att de var de enda företagen som hade tillräckligt med resurser och incitament för att ha någon slags genomslagskraft. Dessutom är stora företag de enda som effektivt kan investera i innovation då de kan ta sig an större projekt och sprida kostnaden över fler enheter. Studien grundar sig på företag inom EU som bedriver någon typ av forskning och utveckling. Företagen valdes ut med motiveringen att ungefär samma lagstiftning gäller för alla undersökta företag inom studien. Resultaten visar på en U-formad kurva när såväl omsättning och FoU-utgifter som omsättning och FoU-intensitet användes som variabler. Detta tyder på att Schumpeters teori både kan bekräftas och ifrågasättas. Visserligen bedriver de största företagen mycket FoU, både sett
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)