Matematikundervisning i den fria leken : En studie om hur några pedagoger stöttar barns matematiska förmåga i den fria leken på förskolan
Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra hur några pedagoger använder matematik i den fria leken i förskolan. De två frågeställningar som ska besvara vårt syfte är: Hur stöttar pedagogerna barns matematiska förmåga i den fria leken på förskolan? Vilka resurser använder pedagogerna i förskolans miljö för att främja barns matematiska lärande i den fria leken? Vi har använt oss av observation som metod i studien. Vi har utfört observationer på två förskolor där förskollärare och barnskötare medverkat. Förskollärare och barnskötare benämns som pedagoger i studien eftersom vi inte fokuserat på skillnader mellan professionerna. Resultatet har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv med hjälp av begreppen kontext, proximala utvecklingszonen, artefakter, mediering och scaffolding. Vårt resultat visar att pedagoger som är närvarande i den fria leken kan stötta barn i sin utveckling av matematiska förmågor. Stöttning kan ske på olika sätt bland annat genom att pedagoger är delaktiga i den fria leken, pedagoger utmanar och bekräftar barns matematiska tänkande samt använder matematiska resurser. Denna studie bidrar till att hjälpa pedagoger i förskolan att se vikten av närvarande pedagoger i den fria leken. Slutsatsen av vår studie visar att den fria leken är betydelsefull för utveckling av barns matematiska förmågor när pedagoger är närvarande och delaktiga i barns lek. Pedagoger är närvarande i barns lek på olika sätt bland annat genom stöttning, erbjudande av material samt att kommunicera med barnen. Utformningen av miljön samt resurser har även en bidragande effekt till vilken matematik som framkommer i leken.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)