Skolmatematiken sedd genom dess styrdokument genom tiden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt är skriven med syftet att undersöka hur matematikens styrdokument och skolmatematiken förhåller sig till varandra, samt hur styrdokumenten påverkar lärarnas egen yrkesutövning. Detta för att vidga förståelsen för hur styrdokumenten interagerar med skolmatematiken, och hur lärare genom tiden har förhållit sig till detta. Översikten tar avstamp i forskning med historisk karaktär, där det undersöks hur styrdokumenten har påverkat skolmatematiken under flera olika läroplaner och tider i Sverige.  Styrdokumenten är de förordningar som ska bestämma över hur skolverksamheten ska gå till. Resultatet i denna översikt tyder dock på att skolmatematiken inte har blivit speciellt påverkad av styrdokumenten. Flera gånger under 1900-talet så visar det sig att det som i huvudsak styr skolmatematiken är läromedelsproducenterna med sina läromedel. Det framkommer också att matematiklärarna själva inte verkar ha full förståelse för styrdokumentens innehåll, och därefter inte undervisar med dem i åtanke

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)