Dokumentationsarbetet i förskolans verksamhet är komplext : En kvalitativ studie om hur fyra förskollärare arbetar med dokumentation i förskolans verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap kring hur förskollärare i verksamheten berättar om dokumentation samt vad de beskriver att de arbetat med dokumentationsarbetet i relation till förskolans läroplan från början av deras arbetskarriär till idag. Vi vill även ta reda på vilka utmaningar förskollärarna berättar kring detta. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Vad beskriver förskollärare om sitt arbete med dokumentation i relation till förskolans läroplan under sitt yrkesverksamma liv? Vilka verktyg berättar förskollärarna att de använt i dokumentationsarbetet? Vilka möjligheter och/eller hinder berättar förskollärare gällande dokumentationsarbetet i förskolan? Studien tar avstamp i socialkonstruktionism och implementeringsteorin samt analyseras med hjälp av tematisk analys. Med utgångspunkt i semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare samlades empiri in genom videosamtal via teams. Ljudinspelning användes vid intervjuerna, därefter transkriberades materialet. Resultatet presenteras med följande teman: förskollärarens dokumentationsarbete, förskollärarens arbetssätt, förskollärarens positiva aspekter av dokumentationsarbetet. Resultatet visar att förskollärarna ser positivt på dokumentationsarbetet utifrån flera aspekter. De anser även att läroplanen har spelat och spelar en stor roll för arbetet och dokumentationen har förändrats under förskollärarnas yrkessamma liv, både arbetssättet och verktygen för arbetet. Resultatet visar även att förskollärarna upplever vissa begränsningar med dokumentationsarbetet i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)