Maskulinitetsnormer i snowboardvärlden

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur maskulinitetsnormer produceras och reproduceras inom snowboardvärlden. Med snowboardvärlden och snowboardindustrin syftar jag på företag, personer, medier och andra som har inflytande inom snowboardbranschen. Genom teorier om maskulinitet och begrepp som genus och normer görs en kritisk kulturanalys av materialet som visar hur maskulinitetsnormer är något som påverkar alla snowboardåkare, oavsett kön. Materialet innefattar en beskrivning av snowboardåkningens historia,  studier av hur snowboardprodukter designas och marknadsförs och hur de både producerar och reproducerar maskulinitetsnormer. I studien visas hur exempelvis snowboardfilmer reproducerar maskulinitetsnormer samt hur den inneboende sexism som finns inom snowboardvärlden är tecken på en rådande hegemonisk maskulinitet. Studien visar även hur kvinnliga snowboardåkare-, snowboardfilmer- och snowboardtillverkare väljer att göra motstånd och förändra snowboardvärlden genom att utmana dessa normer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)