Idrottsundervisning, levnadsvanor och hälsa : En kvantitativ studie om sambandet mellan deltagande på lektioner i idrott och hälsa och fysisk aktivitet, skärmtid, frukostvanor samt intag av sötad dryck

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Skolbarn i Sverige rör sig allt mindre samtidigt som de sitter stilla i allt högre grad. Folkhälsomyndigheten uppger att endast nio till 23 % av skolbarnen i åldrarna elva till 15 år når upp till rekommendationerna om 60 min fysisk aktivitet per dag. Ett stillasittande beteende har visat sig öka risken för övervikt och fetma hos barn. 21 % av sexåringarna i Sverige anses vara överviktiga och andelen verkar öka med stigande ålder. Ämnet Idrott och Hälsa är en viktig pusselbit för barn som ligger i riskzon för att sitta stilla mycket och /eller ha för lite fysisk aktivitet om dagarna. För att fånga upp denna grupp av barn krävs riktade interventioner vilka i sin tur bygger på kartläggning av olika parametrar och sambandsfaktorer kopplat till hälsa och levnadsvanor. Syftet med denna studie var att undersöka om deltagande på lektioner i Idrott och Hälsa samvarierar med de hälsorelaterade levnadsvanorna: Dricka sötad dryck, skärmtid, fysisk aktivitet samt frukostvanor. Data är insamlad genom enkätsvar från stiftelsen En Frisk Generations familjeprogram, och respondenterna är barn i åldrarna sju till tio år. Resultatet visar att det verkar finns ett samband mellan att dricka sötad dryck flera dagar i veckan och att ej delta på idrottslektioner (p <0,05). Övriga parametrar visar ej signifikanta samband. Vid tolkning av resultatet bör det beaktas att bortfallet var relativt stort. Vidare forskning behövs för att uttala sig om sambandets riktning och för att öka generaliserbarheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)