Alltid A? Alltid F? Studiemotivation när elevens betyg och arbetsinsats inte korrelerar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

Författare: Mikael Svensson; [2018]

Nyckelord: Motivation; betyg; kunskapsbedömning; inlärning;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ur ett elevperspektiv undersöka hur elevers motivation påverkas när en ökad eller minskad arbetsinsats inte (omedelbart) leder till ett förändrat betyg, samt hur eleverna upplever att detta påverkar individens inlärning och om det ger några upplevda konsekvenser för klasskamrater. Studien har fokuserat på elevernas upplevelse av situationen. En kvantitativ studie i form av en enkätundersökning med både öppna och slutna frågor har genomförts där 213 gymnasieelever från såväl yrkesprogram som studieförberedande program vid tre kommunala gymnasieskolor i två olika kommuner har deltagit.Undersökningen visar att en majoritet av eleverna upplever att deras motivation påverkas när betyget och arbetsinsatsen inte korrelerar. När eleven får ett E eller F trots att de kämpat hårt för att nå ett högre resultat upplever majoriteten att deras motivation påverkas negativt av det inträffade. När eleven istället har fått ett högt betyg trots att de inte ansträngt sig för att nå ett högt resultat påverkas motivationen istället positivt för en majoritet av eleverna.När en elev fått ett E eller F trots att de kämpat för att nå ett högre betyg och där detta påverkat studiemotivationen resulterar detta i att 78,7% upplever att de är mindre uppmärksamma i ämnet därefter. 25% av eleverna som någon gång fått ett E-F trots att de kämpat för att nå ett högre betyg har aldrig under hela sin 10-12 åriga skoltid lyckats höja eller hämta igen resultatet. När eleverna har lyckats höja ett svagt resultat som de fått, trots att de redan tidigare haft en hög arbetsinsats, är de två största faktorerna till deras framgång läraren och en ytterligare ökad arbetsinsats. I undersökningsgruppen har två könsspecifika beteenden noterats som kan ge negativa konsekvenser för individens inlärning. Studiens kvinnor är mer benägna än män att påverkas negativt av ett svagt resultat och män är betydligt mindre benägna att förändra sitt beteende då de som grupp tillskriver betyget mindre vikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)