Motivation i den svenska sällanköpshandeln : en undersökning av lönesystem som motivationsfaktor

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Arbetsmotivation är ett mångbottnat ämne som genom historien har undersökts från många olika infallsvinklar. Motivationsforskningen grundad i psykologisk forskning framhåller incitamentsbaserad motivation som verkningslös och även negativ i sin inverkan på arbetsmotivation medan incitament innehar en position av basverktyg för arbetsmotivation inom managementteorin. Denna uppsats har genom en enkätstudie ämnat kartlägga upplevelsen av arbetsmotivation i relation till incitament för en urvalsgrupp bestående av anställda inom den svenska sällanköpshandeln. Studiens syfte är att kartlägga effekten av incitamentsbaserad motivation till nytta för arbetsgivare med ambitionen att undvika missriktade insatser för ökad arbetsmotivation bland sina anställda. Vad studiens resultat visar är en överordnad betydelse av inre motivationsfaktorer i enlighet med forskning baserad på psykologiska mekanismer. Avvikelser gällande undersökningsvariabler och avsaknad av kontextuell information inom den etablerade forskningen komplicerar tolkningen av studiens resultat och lämnar utrymme för vidare forskning inom ämnet arbetsmotivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)