Mångfald som koncept

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår studie är att ta reda på hur ett företags mångfaldsarbete konceptualiseras, hur detta implementeras och förmedlas internt samt hur det tas emot av medarbetarna i organisationen. Frågeställningar: - Hur konceptualiseras IKEA Malmös mångfaldsarbete? - Hur implementeras och kommuniceras mångfaldsarbetet på IKEA Malmö? - Hur upplever medarbetarna mångfaldsarbetet? Metod: En kvalitativ studie där det empiriska materialet är insamlat genom semistrukturerade intervjuer och dokumentanalys. Intervjuerna är genomförda med respondenter från varuhuset IKEA Malmö och dokumenten som analyserats är IKEAs interna dokument. Slutsatser: Vår studie har diskuterat hur IKEA Malmös mångfaldsarbete konceptualiseras och hur detta påverkar organisationen. En konceptualisering av ett företags mångfaldsarbete kan vara positiv då den förenklar mångfaldsarbetets interna kommunikationsvägar. Den kan däremot vara negativ om det inte gjorts en analys av innehållet utifrån ett intersektionalitetsperspektiv, då konceptualiseringen riskerar att stärka de kategorier som ett intersektionalitetsperspektiv syftar till att motverka. Ett breddat koncept, ett större involverande av medarbetare samt ett tydligare syfte kan ge en större genomslagskraft i organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)