Genomströmning: belysning av genomströmningen på delkurs objektorientering för systemvetenskapliga programmet Design & Administration och kursen i Informatik

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Bakgrund: Vi har undersökt ett problem med förankring i en verklig utbildningssituation. Institutionen för Informatik på Lunds universitet hade en längre tid haft problem med genomströmning på en av sina delkurser inom systemvetenskapliga programmet och kursen i Informatik. Problemet var att ett stort antal studenter inte klarade av tentamen på den aktuella kursen. Eftersom detta hade pågått från termin till termin, även fast vissa förändringar av utbildningen hade gjorts, bad nu institutionen om någon kunde hjälpa dem att undersöka vad som var orsaken. Syfte: Vår ambition var att vi ville hitta eventuella företeelser inom som utanför utbildningssituationen som bidrog till den låga genomströmningen. Metod: Vi delade upp arbetet i en litteraturstudie samt en empirisk undersökning. I litteraturstudien sökte vi efter material angående pedagogiska metoder samt andra faktorer som kan påverka en utbildning och dess innehåll. I vår empiriska undersökning valde vi att göra olika intervjuer, enkäter samt dokumentstudier för att samla in data. De grupper som vi vände oss till var de ansvariga för utbildningen och studenterna på 21-40 samt 41-60 poängnivån och arbetsmarknadsrepresentanter. Enkäterna till respektive studentgrupp gällde samma delkurs, den ena gruppen gick på den aktuella kursen medan den andra hade studerat färdigt på kursen. Resultat: Vi fann i en rapport av Anders Persson en diskussion om individens förutsättningar att tillgodogöra sig kunskap kopplad till diskussioner om inlärningsteorier. Här fann vi även diskussioner om hur utbildningsinstitutionerna mäter kunskapen. af Trolle beskriver hur lärarens roll är viktig och hur han/hon sätter sin personliga prägel på undervisningen. Han ger även förslag på en metod som ska vara till för att fånga upp de studenter som behöver hjälp. Det vi har funnit som kan påverka studieresultatet är bland annat studentens studieteknik, lärarens val av undervisningens uppläggningen och hur vi mäter kunskap. Även tänkbara orsaker till den låga genomströmningen var att studenterna tyckte att kursen var tidspressande och att det ställdes för stora krav på dem. De ansåg att det fanns en obalans i undervisningen. Vi fann även att den ansvarige och studenterna inte hade samma uppfattning angående tentamen och det system som styr godkännandet av examinationsarbetena.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)