Hälsofrämjande arbete i förskolan? : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om hälsofrämjande arbete i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Hälsofrämjande arbete i förskolan och dess inverkan på barns hälsa ser vi som viktigt för vår yrkesroll att studera. Det är viktigt att barn får en hälsosam grund att stå på tidigt i livet, och främst i förskolan där de befinner sig långa stunder i sina tidiga år. Syftet med studien var att undersöka om, och i så fall vilka uppfattningar förskollärare har i det hälsofrämjande arbetet i förskolan och om de har ett medvetet arbetssätt. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ fenomenografisk intervjumetod med tre observationer av miljö för att fördjupa resultatet. Vi intervjuade sex förskollärare på tre olika förskolor och det var även där vi gjorde våra observationer. Vårt resultat visar att de förskollärare vi intervjuade uppfattar hälsa ur ett brett perspektiv och de arbetar hälsofrämjande i förskolan på liknade sätt. Förskollärarna ser positivt på sitt hälsofrämjande arbete och de är medvetna om de effekter det medför. De är också medvetna om de risker hälsofrämjande arbete kan medföra och ser sig själva som en begränsande faktor.Slutsatsen med studien är att förskollärare uppfattar hälsofrämjande arbete på liknande sätt och deras hälsofrämjande arbetssätt skiljer sig endast vid kost och tandborstning. Deras uppfattningar om hälsofrämjande arbete är att barn bör vistas utomhus för att utmanas mer fysiskt, och inomhus ska barn känna ett lugn och en trygghet med kamrater och förskollärare. Förskollärarna uppfattar kost som en stor riskfaktor i det hälsofrämjande arbetet och några arbetar aktivt med att utesluta onyttigheter i förskolan. Dessa förskollärare arbetar även aktivt med tandborstning medan de andra inte gör det men de ser den hälsofrämjande vikten av det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)