KONSUMENTBETEENDE: EN STUDIE OM EN SUBKULTURS ADOPTERANDE AV VARUMÄRKEN

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Författare: Marcus Karlsson, Anis Kheder and Zahir Muqurai Syfte: Syftet med denna uppsats är att förstå hur subkulturer värderar och tar sig an varumärken samt förstå hur dess konsumtion kan förhålla sig till adoptionsprocessen. Frågeställningar: Vilka är de bakomliggande faktorerna till att en subkultur adopterar varumärken? Hur kan adoptionsprocessen förhålla sig i en subkultur som casualkulturen? Metod: Netnografisk undersökning genomfördes för att lyfta fram de värderingar som finns inom en subkultur som huliganismen. Resultat: Individer ansluter sig till subkulturer och tar till deras värderingar eftersom de försöker finna sin identitet. Inom subkulturer har varumärken fått stor betydelse och präglar gruppens symbolik och konsumtion. Varumärken för inte bara med sig yttre faktorer utan har även en påverkan på individen och dess identitet. Nyckelord: konsumentbeteende, huliganism, det sociala systemet, diffusion, varumärkeskapning, adoptionprocess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)