Förskollärares kunskaper och deras förutsättningar i arbetet med språkutveckling : En kvantitativ undersökning med fokus på förskollärares kunskaper och deras förutsättningar i arbetet med barns språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet var att undersöka vilka förutsättningar förskollärare har för att arbeta med barns språkutveckling i förskolan. En kvantitativ forskningsansats valdes med enkät som datainsamlingsmetod. Den sociokulturella teorin med språket i fokus valdes som teoretisk utgångspunkt. Förskollärarnas kunskaper och deras förutsättningar kan ses vara betydande i deras arbete med barns språkutveckling. För att förskollärarna ska ha möjlighet att arbeta språkutvecklande behöver de själva besitta kunskap om språk och språkutveckling. I resultatet framgick det att förskollärarna fått sin kunskap inom de olika områden på varierande sätt och att de till viss del får stöd i sitt arbete.  Kommunikation framgår som en central del i förskollärarnas arbete med barns språkutveckling, men även i det stöd de får av kollegor, rektor och specialpedagog. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)