Språklig komplexitet och narrativ struktur i skriven text : En jämförelse mellan elever med och utan lässvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Logopedi

Författare: Johanna Nääs; Emma Thurfjell; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattnin Bakgrund I årskurs 3 i svenska grundskolan skrivs Nationella proven i svenska och ett av delproven är att skriva en berättande (narrativ) text. När berättande texter analyseras i forskning kan språklig komplexitet och narrativ struktur undersökas. Att undersöka vilka delar i skrivandet som kan vara svårt är av värde för att kunna anpassa undervisning för olika elevgrupper. Syfte Syftet med föreliggande studie var att undersöka språklig komplexitet och narrativ struktur i texter skrivna av elever med och utan lässvårigheter. Metod I studien deltog 63 elever. Dessa delades in i fyra grupper varav tre av grupperna har någon typ av lässvårighet. Svårigheterna som eleverna uppvisar är antingen avkodningssvårigheter, läsförståelsesvårigheter eller blandade lässvårigheter (svårigheter med både avkodning och läsförståelse). Den språkliga komplexiteten och den narrativa strukturen analyserades i texterna som eleverna skrivit i årskurs 3. En variansanalys utfördes för att undersöka om det förelåg någon skillnad mellan de fyra grupperna. Resultat Resultaten visade på en signifikant skillnad mellan elever med lässvårigheter och utan lässvårigheter i produktivitetsmåtten antal ord och antal yttranden. Det förelåg även en signifikant skillnad i narrativ struktur mellan gruppen med läsförståelsesvårigheter och gruppen utan lässvårigheter. Slutsatser Inga generella slutsatser kan dras utifrån resultaten men de kan ge vissa riktlinjer för hur undervisning för olika elevgrupper kan anpassas. I de delar av skrivandet som eleverna skiljer sig åt kan stödinsatser för specifika grupper vara av värde för att alla elever ska uppnå svenska grundskolans mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)