Trafiksäkrare gång- och cykelvägar till skolan: En fallstudie på Tenhultsskolan i Jönköpings kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Idag upplevs det att vissa gång- och cykelvägar till skolan inte är tillräckligt trafiksäkra, vilket resulterar i att många föräldrar väljer att skjutsa sina barn till skolan istället. Det medför att antalet barn som går och cyklar till skolan minskar. För att ändra på det här bör åtgärder tillämpas. Målet med det här arbetet är att identifiera fysiska och beteendepåverkande åtgärder som kan förbättra trafiksäkerheten på gång- och cykelvägarna till skolan och för att få fler elever att gå och cykla i kommunen. Metod: För att besvara frågeställningarna i rapporten kommer flera olika metoder att tillämpas för att optimera resultatet. Metoderna kommer till största del vara kvalitativa och delvis kvantitativa. Det genomförs en litteraturstudie för att få en bättre förståelse kring det valda ämnet. Därefter genomförs kvalitativa intervjuer med relevanta personer. Sedan utförs observationer och en mindre inventering kring Tenhultsskolan. En enkätundersökning skickas även ut till föräldrarna till barnen på skolan. Resultat: Gång- och cykelvägarna till Tenhultsskolan anses inte vara tillräckligt trafiksäkra. Detta beror främst på biltrafiken. I enkätundersökningen uppger föräldrarna bland annat att det saknas övergångsställen och passager. Att bilar parkerar längs med gångbanorna är också ett problem, enligt föräldrarna och skolans biträdande rektor Cecilia Larsson. Åtgärder som att reducera biltrafiken vid skolan och se till att hastigheterna sänks krävs för att barnen ska kunna gå eller cykla till skolan på ett säkert sätt. För att öka gåendet och cyklandet gäller det att beteendepåverkande åtgärder tillämpas. Det är viktigt att trycka på att fysisk aktivitet är ger positiva hälsoeffekter. Konsekvenser: Fallstudien visar på att föräldrarnas uppfattning om vägarna till skolan trafiksäkerhetsmässigt inte har förändrats om det jämförs med Trafikverkets undersökning från 2018. För att öka trafiksäkerheten för barnen rekommenderas det att bilfria zoner med en plats för hämtning och lämning av barn några hundra meter bort från skolan anordnas. Andra rekommendationer är att gång- och cykelvägarna separeras med kantsten från körbana samt att reflexstolpar och tydligare skyltar sätts ut vid övergångsställen och passager för säkrare övergång. Det gäller att föräldrar tillämpar beteendepåverkande åtgärder om bilskjutsandet ska minska och fler barn ska gå och cykla istället. Det rekommenderas att tävlingar som fokuserar på gåendet cyklandet anordnas, bilfria veckor införs, vandrande och cyklande skolbuss införs där en vuxen följer med barnen till skolan. Begränsningar: Undersökningen genomförs på vårterminen, vilket inte ger någon bild om hur det ser ut under resterande tid av året. Fallstudien som utförs på Tenhultsskolan kan vara begränsad när det kommer till att generalisera resultatet, då förutsättningarna kan se olika ut beroende på vilken skola som det gäller. Att genomföra fler intervjuer hade ökat trovärdigheten. Nyckelord: Trafiksäkerhet vid skolan, trafiksäkra gång- och cykelvägar, barn och trafiksäkerhet, fysiska och beteendepåverkande åtgärder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)