Jämförelse av olika inlärningsmodeller hos hund och attityden till dessa hos aktiva hundinstruktörer
Sammanfattning: Avsikten med undersökningen var att presentera vad forskningen har visat angående de inlärningsprinciper som finns och de vanligaste träningsmetoderna hos hund. Författaren vill också kartlägga vilken inställning aktiva hundinstruktörer har till olika träningsmetoder och förhållningssätt.Traditionella träningsmetoder bygger på aversiva stimuli som positiv bestraffning och negativ förstärkning. När hunden gör fel eller uppvisar ett oönskat beteende korrigeras detta genom att något obehagligt tillförs, när hunden gör rätt tas obehaget bort. Forskning har visat att dessa träningsmetoder kan skapa stress och rädsla hos hunden, de kan även orsaka aggression hos hunden. Motsatsen till dessa metoder är den belöningsbaserade träningen där fokus ligger på att rätt beteende belönas och fel beteende ignoreras. Forskning har visat att hundar som är tränade med enbart positiva metoder visar färre problembeteenden.En studie gjordes bland aktiva instruktörer i Västra Götalands län. Respondenterna fick svara på ett antal frågor i en webbaserad enkät. Frågorna var uppdelade i 4 delar, första delen handlade om vem instruktören var, frågor som utbildningsställe och år ställdes. Andra delen var riktad mot hur instruktören tränade själv, exempel på frågor var om klicker användes. Tredje delen var ett antal påståenden där instruktörerna fick svara om de höll med eller ej på en skala från 1-5. Fjärde delen var ett antal scenarion som en instruktör kan ställas inför.Resultatet visade att hundinstruktörer i Västra Götalands län föredrar att använda sig av träningsmetoder med fokus på att belöna önskade beteenden. Resultatet visar också en viss skillnad mellan SBK-instruktörer och instruktörer inom den privata sektorn. Fram till millennieskiftet hade SBK-instruktörer större fokus på ledarskaps- och momentträning, därefter skiftade det mot positiv förstärkning och trygghet. Många av de privata instruktörerna har utbildat sig hos Anders Hallgren på 80- och 90-talet, redan då låg fokus på positiv förstärkning och belöning av önskade beteenden. Ledarskapsbegreppet associeras idag till tillit, trygghet och samarbete av respondenterna i denna studie. Vissa myter om dominansförhållanden finns fortfarande kvar i viss mån, därför är det är viktigt med fortbildning för instruktörer. För att kunna öka kunskapen om hur olika träningsmetoder påverkar hundens välfärd behöver glappet mellan den akademiska världen och den kunskap som finns hos instruktörer byggas över.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)