Beräkningsverktyg för fackverksbroar i limträ

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Sammanfattning: Träbroar blir allt populärare. Priset och de korta monteringstiderna gör att det byggs fler och fler broöverbyggnader i trä. En träbro har en hållbarhet och bärighet som är fullt jämförbar med broar i andra material och sedan trä som material blivit mindre begränsat i normen sen ett antal år tillbaka, har trä-broöverbyggnader blivit mer representerat ute i samhället. Martinsons Träbroar har idag möjlighet att producera likväl gång- och cykelbroar som avancerade
vägbroar, anpassade för tung fordonstrafik. Med en broöverbyggnad av fackverkstyp lämpar sig bron som gång- och cykelbro med spännvidder upp till dryga trettio meter. Denna typ av bro lockar såväl privata kunder som statliga i form av Trafikverket och kommuner.
Syftet med examensarbetet är att ta fram en beräkningsmetodik för just Martinsons fackverksbro i trä för gång- och cykeltrafik. Denna beräkningsmetodik presenteras i form av ett beräkningsdokument i Excel anpassat för Eurokod och TRVFS 2011:12 samt arbete med statik och dynamikprogrammet Multiframe. Detta skall förbättra och anpassa dimensioneringen till de nya kraven som ställs på en bro av denna typ, både för brott- och bruksgränstillstånd. Tidigare normkrav och specifikationer krävde sin speciella beräkningsgång och modelleringsmetod, i och med övergången till nya normer krävs således en uppdatering av hela dimensioneringsprocessen för att få ett så effektivt dimensioneringsarbete som möjligt.
Inledningsvis utfördes en litteraturstudie med syfte att studera de tidigare
beräkningsmetoderna samt avstämning med de nya normerna som berörs i en dimensionering av en fackverksbro i trä. Då modellering och beräkning i stort bygger på varandra, skedde arbete med dessa simultant. En systemmodell i Multiframe tillförde snittkrafter för dimensionering av var enskilt element, vilket strukturerades upp i beräkningsdokumentet.
Utöver de nödvändiga beräkningsmoment som bygger upp stommen i beräkningsmetodiken har stor vikt lagt på att få ett användarvänligt och layoutmässigt tilltalande gränssnitt i slutprodukten.
Resultatet av examensjobbet mynnar i ett beräkningsdokument, som i komplement till passande statikprogram är kapabelt att hantera en fullständig lastberäkning och dimensionering för en fackverksbro i trä enligt Eurokod och TRVFS 2011:12. Jämfört med dagslägets projekteringsgång skall detta underlätta och effektivisera projekteringsarbetet i projekt där en fackverksbro i trä är lämplig.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)