Incitamentsprograms inverkan på värdeskapande vid avknoppningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Incitamentsprograms inverkan på värdeskapande vid avknoppningar Seminariedatum: 14 januari 2022 Kurs: FEKH89, Företagsekonomi: Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Hugo Boije, Hugo Engvall, & Albin Olsson Handledare: Håkan Jankensgård Nyckelord: Avknoppningar, Anormal avkastning, BHAR, Incitamentsprogram, Agentteori. Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida anormal avkastning kan förklaras av kortsiktiga och långsiktiga incitamentsprogram i avknoppningar och dess moderbolag över ett och två år efter utdelningsdatum. Metod: Studien har genomförts med en kvantitativ eventstudie där anormal avkastning mäts i relation till ett aktieindex. Utöver detta har en regressionsanalys gjorts för att undersöka huruvida anormal avkastning kan förklaras med olika variabler. Teoretiskt perspektiv: Agentproblemet är ett centralt företagsekonomiskt problem och redogör för de intressekonflikter som kan uppstå mellan principaler och agenter. Detta problem återfinns i relationen mellan aktieägare och ledning i börsnoterade bolag. En lösning på problemet är att intressena justeras med kortsiktiga och långsiktiga incitament så de är i linje med varandra. Empiri: Studien utgörs av ett urval på 145 bolag varav 75 avknoppningar och 70 moderbolag på Stockholmsbörsen mellan åren 2000 och 2021. Resultat: Långsiktiga incitamentsprogram tycks delvis kunna förklara anormal överavkastning i avknoppade bolag på ett års sikt. Kortsiktiga incitament,som bonusprogram, kan i ännu högre utsträckning förklara anormal avkastning i dessa bolag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)