Kompetensutveckling i mediebranschen
Sammanfattning: Rapporten tar sin utgångspunkt i samhällets förändring. Genom att samhället och därmedförutsättningar för företag och organisationer inom mediebranschen förändras krävs också enförändring och utveckling av kompetensen.Därför har metoder och modeller för kompetensanalys kartlagts och en kompetensanalys hargenomförts på ett filmproduktionsbolag av yrkeskategorierna produktionsledare samt producenter.Kompetensanalysen har genomförts i intervjuform och enkätform. Genom att ställa liknande frågori två olika undersökningsformer vid två olika tillfällen kring vilken kompetens som krävs för yrketidag, den kompetens som respondenterna tror att yrket kommer att kräva i framtiden samt vilkenkompetens de således kommer att behöva utveckla eller skaffa sig, kan en delad uppfattningurskiljas mellan resultaten från de båda undersökningsformerna och tillfällena.En slutsats är således att den egenvärderande modell av kompetensanalys som använts inte ger ettstabilt underlag för kommande satsningar på kompetensutveckling eftersom resultatet varierar övertid. Genom att i kompetensanalysen ta faktorer som omvärldens och ledningens strategiskaperspektiv i beaktande skulle resultatet kunna bli mer tillförlitligt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)