Logistiska åtgärder för reducering av avvikelser i en försörjningskedja : En fallstudie av Volkswagen Group Sverige AB:s distribution av reservdelar

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

Sammanfattning: Utredningen syftar till att ta fram åtgärdsförslag för att reducera antalet leveransanmärkningar avseende uteblivna leveranser för Volkswagen Group Sverige AB:s distribution av reservdelar till återförsäljare. Genom att utföra en kartläggning av material- och informationsflödet kan problem i leveranskedjan identifieras och utifrån en utredning kring dessorsaker kan i ett vidare steg lämpliga åtgärdsförslag formuleras. Parts Logistics (hädanefter VPL) är verksamma inom Volkswagen Group Sverige AB:s eftermarknad och distribuerar reservdelar till omkring 250 återförsäljare i Sverige, Fin-land och Norge. Varje dag levererar VPL 15 000 orderrader med reservdelar och tillbehör till bilmärkena Volkswagen Personbilar, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. VPL har identifierat avvikelser gällande leveranserna till återförsäljarna vilka de anser är av stor vikt att utreda, då felfria leveranser av reservdelar är centralt för kundnöjdhet hos såväl återförsäljare som slutkunder inom servicemarknaden. Avvikelserna benämns internt som leveransanmärkningar och av de rapporterade leveransanmärkningarna utgörs 32 procent av fall då en orderrad inte levereras i tid alternativt helt uteblir. Dessa fall kallas internt för Ej levererat och motsvarar den typ av leveransanmärkning som förekommer i störst utsträckning på VPL. Rapportens teoretiska referensram inkluderar teori inom tre huvudområden som anses nödvändiga för den vidare utredningen. Eftermarknaden utgör ett av huvudområdena vilket dels inkluderar generell teori om eftermarknaden och dess karakteristik men även ett ramverk anpassat för den aktuella utredningen. Vidare utgör även kartläggning ett huvudområde i den teoretiska referensramen vilket inkluderar en beskrivning över hur en kartläggning bör utföras utifrån ett flertal olika teorier. I den aktuella utredningen är även förbättringsarbete ett centralt teoriområde, vilket därav utgör det tredje huvudområdet. Med utgångspunkt i VPL:s nuvarande situation och i inhämtad teori kunde uppgiften preciseras utifrån ett antal huvudfrågor, underfrågor samt detaljfrågor vilka fungerar som ett hjälpmedel för den vidare utredningen.  Utifrån kartläggningen av leveranskedjan samt erhållen data från VPL kunde ett antal scenarion formuleras vilka motsvarar de olika sätt som leveransanmärkningar av typen Ej levererat kan uppstå. Genom en dataanalys avseende de formulerade scenarierna kunde det konstateras att störst andel leveransanmärkningar av typen Ej levererat orsakas av utebliven plockning på VPL. Med utgångspunkt i en vidare utredning kring orsakerna till förekomsten av utebliven plockning kunde rotorsaken till problemet fastställas, vilken anses vara en kombination av brist på teknologi samt avsaknad av strukturerat förbättringsarbete i verksamheten. Utifrån de identifierade rotorsakerna till problemet formuleras rekommendationer inkluderades två åtgärdsförslag som förväntas reducera antalet uteblivna leveranser. VPL rekommenderas dels att införa mer teknologi i verksamheten för att säkerställa att plockning utförs. Ett införande av teknologi såsom scanning och RFID skulle dels reducera förekomsten av utebliven plockning men även eliminera moment som är kritiska avseende uppkomsten av andra avvikelser i leveranskedjan. Vidare rekommenderas även VPL att införa strukturerat förbättringsarbete vilket innebär ett aktivt arbete med att åtgärda och långsiktigt förebygga förekomsten av avvikelser i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)