Världens plats i världshistorien : En läroboks analys utifrån ett interkulturellt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Författare: Pelle Hildebrand Johansson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I Sveriges historieundervisning har det under en lång tid funnits en tendens att orientera ämnets fokus och stoff i enlighet med ett nationalistiskt fostrande perspektiv. Denna ämnessyn har dock förändrats under senare år och banat väg för ett mer inkluderande perspektiv på världshistorien. Ändå håller sig rester av det traditionella, eurocentriska perspektivet kvar på många håll i historieundervisningen trotts att läroplanen nu påbjuder en bredare ämnesförståelse med fokus på historiemedvetande hellre än att eftersträva en kulturarvsfostrande funktion. Denna uppsats har som ambition att undersöka i vilken grad det traditionellt eurocentriska perspektivet öppnas upp för ett interkulturellt perspektiv i läroböcker, skrivna för den svenska gymnasieskolan. Studien fokuserar på hur tre läroböcker förhåller sig till ett interkulturellt perspektiv i medeltidshistoria. Analysen utgår ifrån tre kategorier av ett interkulturellt perspektiv; parallellhistoria, tilläggshistoria och dynamisk interkulturell historia. Dessa används för att separera de olika förhållningsätt till interkulturalitet som iakttas i läroböckerna. Samtliga kategorier visar sig i resultatet vara representerade i det utvalda materialet om än i varierande grad. Den relativa effektiviteten av hur dessa kategorier används av läroböckerna diskuteras vidare. Slutsatsen gör gällande att medan parallellhistoria och tilläggshistoria förefaller vara starkast representerade är dynamisk interkulturell historia att betrakta som mest effektiv på att förmedla en förståelse av historiska händelser i ljuset av ett interkulturellt synsätt. Att begränsa sig till att parallellt redogöra för olika kulturers utveckling förefaller att vara mer problematiskt än att skildra dynamiska samband då detta kan uppfattas som en förstärkning av multipla kulturarv snarare än att underbygga en förståelse av historisk utveckling utifrån interkulturalitet och historiemedvetande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)