Barn resonerar kring genus : En kvalitativ studie om barns tankar kring genus utifrån en normbrytande barnbok

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra barns tankar kring genus och om de uppfattar de traditionella könsrollerna som finns i dagens samhälle. Detta undersöks genom frågeställningen: Hur uppfattar barnen i studien könsnormer? Vi undersöker även om barnen påverkas av de andra medverkandes åsikter genom frågeställningarna: Påverkas barnen i studien av andras åsikter kring könsnormer? Visar empirin några skillnader mellan intervjugrupperna utifrån könen på deltagarna? Studien baseras på en kvalitativ metod där vi genomfört fokusgruppintervjuer i form av boksamtal utifrån en normkritisk barnbok. Resultatet visar på att de medverkade barnens uppfattningar kring könsnormer inte stämmer överens med stereotypa föreställningar som finns i samhället. Vi kan dock se att vissa av barnen har föreställningarna som finns i dagens samhälle om vad som är acceptabelt för de olika biologiska könen. Vår slutsats är att det finns skillnader mellan hur pojkar och flickor ser på könsnormer och att det finns skillnader mellan de olika intervjugrupperna som bestod av flickor, pojkar och två blandade grupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)