"Det är klart att jag känner mig stressad hela tiden" : En kvalitativ jämförande studie om nyutexaminerade och erfarna socialsekreterares arbetsrelaterade stress inom  socialtjänsten

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur nyutexaminerade och erfarna socialsekreterare upplever sin nuvarande arbetsroll inom socialtjänsten. Tidigare forskning visar att stöd från arbetsgivaren och erfarenhet är två viktiga aspekter för hur socialsekreterare hanterar sitt arbete. De teoretiska utgångspunkterna för studien är ”krav- och kontrollmodellen” samt ”coping”. Med dessa teorier kan vi få en större förståelse för strukturer och individens egna strategier för att hantera krävande arbetssituationer. Studien utgörs av en kvalitativ ansats med sex semistrukturerade intervjuer med personer som arbetar inom socialtjänsten. Resultatet visade att erfarenhet inte behöver betyda att man har den bästa copingstrategin eller förmågan att hantera pressade arbetssituationer. Hantering av krav var det som var viktigast för att klara av att arbeta under pressade arbetsförhållanden. Slutligen konstaterar vi att både de nyutexaminerade och erfarna socialsekreterarna använder sig av känslomässig- och problemfokuserad coping. De som använde sig av problemfokuserad coping var de som kunde lämna arbetet utan att tänka på sina klienter under sin fritid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)