Från Pippi till Pulvret ­ Förskolans dolda kanon i teori och praktik

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: ProblemformuleringVad innebär förskolans dolda respektive uttalade kanon?Hur arbetar förskolan med litteratur?Hur ser samspelet mellan förskola- bibliotek ut?SyfteMitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur litteraturen används ute på förskolor. Jag har under fleravfu-perioder uppmärksammat att litteratur endast är något som används som tidsfördriv innan och efter vilan, iväntan på lunchen osv. Jag vill ändra detta tänkesätt genom att lyfta fram varför litteratur har en viktig plats iförskolan och hur den bör ta större plats. Jag grundar mitt arbete i Maj Asplund-Carlssons forskning omförskolans dolda kanon.Metod och MaterialFyra kvalitativa intervjuer genomfördes med verksamma pedagoger inom förskolan. Även en mailintervjugenomfördes med en bibliotekarie. De intervjuade hade en direkt anknytning till litterärt arbete i förskolan.ResultatResultatet visar att förskolan till stor del följer förskolans dolda kanon. Den nyetablerade uttalade kanon visadesig desto mindre i förskolorna. Det läsfrämjande arbetet i förskolan underlättas genom samarbete medbiblioteket. Detta har skett främst genom olika läsfrämjande projekt i Göteborgs kommun. Samtligainformanter ser arbetet med litteratur i förskolan som viktigt och de förskolor som har inlett ett samarbetemed bibliotek anser att det är givande.Betydelse för läraryrketI förskolan behöver barnen bli stimulerade till läsning genom bred och språkligt utmanande litteratur. Dettaställer krav på pedagogen i förskolan som bör fördjupa sig inom barnlitteraturen. En viktig hjälp i detta arbeteär bibliotekarien som med sin kunskap om litteratur kan hjälpa pedagogen till ett brett bokbestånd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)