Fokus på förskolläraruppdraget: en kvalitativ studie om utmaningarna med den nya reviderade läroplanen i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: I undersökningen ”Fokus på förskolläraruppdraget” har jag undersökt hur förskollärarna uppfatar sitt uppdrag samt hur de omsätter uppdraget i praktiken. Jag har även undersökt vilken påverkan kommunikationen har för förskollärare i deras uppdrag. Jag har avgränsat mig till att samtala med förskollärarna eftersom de har det yttersta pedagogiska an-svaret för verksamheten. Undersökningen är en kvalitativ studie i form av intervjuer och direkt observationer. Under-sökningen är genomförd på två förskolor i Malmö. I undersökningen framkommer det att förskolan idag är inne i en förändringsfas där samarbete och kommunikation har en viktig roll i utförandet av det nya uppdraget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)