Distansavtalslagen i ny skepnad – en studie av tre ändringar
Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att undersöka lagändringen den 13 juni 2014 i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Undersökningen utreder avtal på distans och avtal utanför affärslokaler mellan en konsument och en näringsidkare för varor och tjänster. Uppsatsen granskar ändringar där den svenska lagstiftningen är tillämplig men kommer även bestå av EU-rättsligt material. Anledningen är att lagändringen grundar sig på EU-direktivet om konsumenträttigheter antagen 2011. Fokus kommer vara på följande tre ändringar i lagen: ångerrätten vid gatuförsäljning, tidpunkt när ångerfristen börjar löpa och möjlighet att använda varan under ångerfristen. Dessa tre nämnda ändringar är relativt nya och oprövade. De kan därför vara svåra att förstå och använda sig av. Det är dessutom svårt att förutse om och i så fall vilka problem ändringarna kan komma att ge upphov till vid tillämpning. Uppsatsens ämne är aktuellt för både konsumenter och näringsidkare, och trender visar att både internethandel och gatuförsäljning ökar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)